Kötülüğü emreden ve bundan zevk alan nefise verilen isim. Nefis tezkiyesi kademelerinden ilkidir. İlk kademede nefsin temizliğine henüz başlandığı için nefiste bütün 19 afet mevcuttur. Onun için bu kademede nefis henüz arınmadığı için kötülüğü emreder.
Genelin sahip olduğu nefis, "Nefsi natıka"dır. Nefsi emmare bir makamdır. Tahkiki iman noktasıdır. Bu makamda küfür afetinin olamayacağı bilinir; nefsin diğer afetleri mevcuttur.
Nefs-i Emmâre:
Kötü his ve huyları, çirkin vasıfları barındırır. Şehvet düşkünü hayvanî nefsin hükmü altında olmakla, hayvanların yoluna girmiştir. Kötü işleri güzel görür. Hesap ve ahiret derdi yoktur. Sadece keyfini düşünür. Bu nefsin eserinden kibir benlik, hırs, şehvet, kıskançlık, cimrilik, kin, intikam, hiddet gibi huylar çıkar. Allah'ın düşmanıdır. Hadis-i kudside: “Nefsine düşmanlık et, çünkü o benim düşmanımdır.” buyrulmuştur. Kur'an-ı Kerim'de Hz. Yusuf a.s.'ın diliyle: “Ben nefsimi temize çıkarmam. Çünkü nefs, Rabbimin merhameti olmadıkça kötülüğü emreder“ buyrulmaktadır.
Bu nefsin bütün huyları bir kişide toplanırsa, o kişi şeytanların mertebesine düşer. Nefs-i emmarenin sahibi, ya fasık, ya münafık ya da kâfirdir. İtikadı düzeltmek, samimi tövbe ve terbiye ile tedavi olur. Tezkiye edilmezse, cehennem ateşiyle temizlenmesi kaçınılmazdır.
1 - ŞİRK : Allahu teala'ya ortak koşanlar ve haktan gayrı ilah tanıyanlar
2- KÜFÜR : İslam olmayanlar, islam dinini tanımayan ve kabul etmeyenler
3- CEHALET : Allahu teala'yı bilmeyenler
4- GAFLET : Allah, Peygamber, kitap, melek, ölüm, kabir, ahiret, öldükten sonra dirilmek, mahşer, mizan, hesap düşünmeyenler, cennet ve cehennemİ akıllarına bile getİrmeyenler, azaptan ve ıkaptan korkmayanlar ve bu dünyada bütün yaptıklarının yanlarına kar kalacağını zannedenler
5- GÜNAHI-KEBAiR : Büyük günahları tereddüt etmeden işleyen ve ısrarla işiernekte devam edenler, adam öldürenler, içki içenler, zina ve livata edenler, zulmile yetimlerin ve halkın mallarını yiyenler, yalancı şahitlik ,edenler, dedi-kodu yapanlar.
6- KİBİR : Kendilerini bütün insanlardan üstün ve yüksek görenler, söylenen söz hak dahi olsa hakkı kabul etmeyenler
7- HIRS : Doymayan göz, kanmayan ağız sahibi olanlar
8- BUHUL : Tamahkar olanlar, yemeyen ve yedirmeyenler, kimseye iyilik etmeyenler
9- ŞEHVETPEREST: Nefslerinin behimi arzularını yerine getirebilmek için her türlü denaati işleyenler, elin ırz ve namusuna göz dikenler
10 - GAZAP : Olur olmaz her şeye öfkelenenler
11 - HASED : Herkesin elinde olan ni'metin mahvolmasını isteyenler, bu çirkin huyları ile kendi kendilerini yakan ve yıkanlar
12 - HIKID : Kin besleyenler, öç almak için fırsat gözleyenler.
Emr Âlemi’nden rabbanî bir lâtife olan insanî nefs, sıfatlarına göre farklı isimler alır. Hayvanî nefsin tesirinden uzaklaştıkça sıfatı değişir, mertebesi de yükselir. Nihayet tamamen billurlaşıp Rabbi'ne vasıl olur. İnsan, aşağıda ismi geçen mertebelerden sadece birinde olabilir. Üst mertebelere yükselebildiği gibi, geri de düşebilir.
Nefs-i Emmâre:
Kötü his ve huyları, çirkin vasıfları barındırır. Şehvet düşkünü hayvanî nefsin hükmü altında olmakla, hayvanların yoluna girmiştir. Kötü işleri güzel görür. Hesap ve ahiret derdi yoktur. Sadece keyfini düşünür. Bu nefsin eserinden kibir benlik, hırs, şehvet, kıskançlık, cimrilik, kin, intikam, hiddet gibi huylar çıkar. Allah'ın düşmanıdır. Hadis-i kudside: “Nefsine düşmanlık et, çünkü o benim düşmanımdır.” buyrulmuştur. Kur'an-ı Kerim'de Hz. Yusuf a.s.'ın diliyle: “Ben nefsimi temize çıkarmam. Çünkü nefs, Rabbimin merhameti olmadıkça kötülüğü emreder“ buyrulmaktadır.
Bu nefsin bütün huyları bir kişide toplanırsa, o kişi şeytanların mertebesine düşer. Nefs-i emmarenin sahibi, ya fasık, ya münafık ya da kâfirdir. İtikadı düzeltmek, samimi tövbe ve terbiye ile tedavi olur. Tezkiye edilmezse, cehennem ateşiyle temizlenmesi kaçınılmazdır.
- NEFSİ EMMARENİN 12 KÖTÜ SIFATLARI -
1 - ŞİRK : Allahu teala'ya ortak koşanlar ve haktan gayrı ilah tanıyanlar
2- KÜFÜR : İslam olmayanlar, islam dinini tanımayan ve kabul etmeyenler
3- CEHALET : Allahu teala'yı bilmeyenler
4- GAFLET : Allah, Peygamber, kitap, melek, ölüm, kabir, ahiret, öldükten sonra dirilmek, mahşer, mizan, hesap düşünmeyenler, cennet ve cehennemİ akıllarına bile getİrmeyenler, azaptan ve ıkaptan korkmayanlar ve bu dünyada bütün yaptıklarının yanlarına kar kalacağını zannedenler
5- GÜNAHI-KEBAiR : Büyük günahları tereddüt etmeden işleyen ve ısrarla işiernekte devam edenler, adam öldürenler, içki içenler, zina ve livata edenler, zulmile yetimlerin ve halkın mallarını yiyenler, yalancı şahitlik ,edenler, dedi-kodu yapanlar.
6- KİBİR : Kendilerini bütün insanlardan üstün ve yüksek görenler, söylenen söz hak dahi olsa hakkı kabul etmeyenler
7- HIRS : Doymayan göz, kanmayan ağız sahibi olanlar
8- BUHUL : Tamahkar olanlar, yemeyen ve yedirmeyenler, kimseye iyilik etmeyenler
9- ŞEHVETPEREST: Nefslerinin behimi arzularını yerine getirebilmek için her türlü denaati işleyenler, elin ırz ve namusuna göz dikenler
10 - GAZAP : Olur olmaz her şeye öfkelenenler
11 - HASED : Herkesin elinde olan ni'metin mahvolmasını isteyenler, bu çirkin huyları ile kendi kendilerini yakan ve yıkanlar
12 - HIKID : Kin besleyenler, öç almak için fırsat gözleyenler.
Bu sıfatıara sahip bulunan nefslerin sahipleri, zahirde islam dahi olsalar, cehennemliktirler.Nefs-i- emınare sahipleri, sıfat bakımından kafir ile müsavidirler. Bu saydıklarımızın hepsini veya bazılarını helal itikad ederlerse, islam dininden çıkarlar. Ancak, işlediği kötülüklerin gerçekten kötülük olduğunu kabul ederlerse, müslüman fakat fasıktırlar. Zira, Ehl-i sünnet vel-cemaat mezhebinde olduğumuzdan, günah işleyenler kafir olmazlar amma asi ve fasık olurlar. Bu gibilerin akibetlerinden korkulur. Şu kadar ki, günahı helal itikad ederlerse, dinden çıkarlar. Nefs-i-emınare ehli ile, kafirler fark bakımından yalnız tevhidde ayrılırlar. Yoksa, sıfatları birdir. Kendilerinde, yukarıda sayılan kötü sıfatlar gibi, Allahu teala'nın sevmediği, Resulullah sallallahu aleyhi ve sellemin istemediği ve Evliyaullahın ikrah ettiği, alimierin ittifakla günah olduğunu bildirdiği, salihlerin ve aşıkların ve meleklerin çirkin gördüğü ahlak-ı zemime, her kimde bulunursa bulunsun, o kimse nefs-i emınare sahibidir, akibeti korkulu ve gideceği yer korkunçtur. Tövbe eder ve· salih arneller işlerse ve tövbesinde samirniyet ve ciddiyeile sabit ve daim olursa, kendilerini Allahu teala bu sıfatıardan halas eder.
Zira, Tevhid ( LA İLAHE İLLALLAH ) Nefs-i-Emınare hastalığının yegane devası,şifası ve kurtarıcısıdır. Tevhide devam etmekle beraber, Allahu teala'dan af ve mağfiret dilerler, yaptıklarına nadim olarak gözyaşı dökerlerse, kısa zamanda kurtulabilirler.
Cenabı erham-er-rahimiyn, cümlemize tevfikini ihsan buyursun, af ve mağfiretiyle şad eylesin ve bizleri necata erdirsin. Kötü ve çirkin huylarımızı Kur'an ahlakına ve ahlak-ı Ahmediyyesine tebdil ve tahvil eylesin. (Amin)
NEFSİ EMMARE
Reviewed by Ben Bilmem
on
Salı, Şubat 14, 2017
Rating:
Hiç yorum yok: